De olika rollerna
Hur funkar det? På varje möte har vi 8 olika roller där du får träna på att utveckla olika färdigheter.
Moderator/Toastmaster
Du övar på att hålla ihop ett möte i två timmar där du ska introducera varje person som ska komma upp på scen. I rollen ingår att hålla en kort presentation där du sätter tonen för mötet och korta mellansnack mellan olika talare.
läs mer här
Leda improviserade tal/Table Topic Master
Du övar på att facilitera och med hjälp av olika ämnen uppmuntra deltagarna att komma upp och hålla 1-2 min improviserade tal. Exempelvis: kom upp på scen 1- 2 min och berätta ditt bästa sommarminne.
Talare/Speaker
Utifrån ditt utbildningsprogram håller du tal på 5-7 min eller mer där du övar på att tala.
Utvärderare/Evaluator
Du övar på att lyssna och lära dig ge människor konstruktiv feedback under tidspress.
Mötesutvärderare/General Evaluator
Du övar på att känna in mötets helhet, ge feedback till alla som haft roller (som utvärderare m fl inklusive ordföranden) och ger tips på förbättringar. En av färdigheterna i Toastmasters är att uttrycka feedback inom en viss tid.
Ah!-counter
Du lyssnar efter retoriska inslag och språkbruk som lyfter nivån på framställningen. Exempel är fina ord/meningar, stilfigurer, effektfulla pauser osv. På slutet av mötet rapporterar du inslag som är värda att lyfta fram
läs mer här
Tidtagare/Timer
En av färdigheterna I Toastmasters är att uttrycka en tanke inom en viss tid. Timern ansvarar för att visa hur varje talare håller sig till tiden med hjälp av en grön, gul och röd färgapparat som finns tilldelat. Du skriver även ner när tiden som en talare tog på sig uppe på scen.